قصه رنگ آبی
۲ سال پیش

قصه رنگ آبی

رنگ آبی از محبوب ترین رنگ های دنیاست و به معنی صلح و آرامش و وفاداریه.

آبی جزو رنگ های اصلیه که طیف رنگیش در تئوری رنگها بین نور مرئی سبز و بنفش قرار داره. طیف رنگی زمردی آبی رو به سمت سبز و طیف رنگی لاجوردی آبی رو به سمت بنفش میبره.

آبی از جمله رنگ هایی بوده که از زمان های قدیم همه دوسش داشتن و خیلی پرطرفدار بوده. مثلا لاجوردی لاپیس رنگ یه سنگ قیمتی در زمان مصر باستان بود که برای ساختن جواهرات قیمتی ازش استفاده میشد و خیلیم طرفدار داشت.

یکم که بیایم جلوتر میبنیم که تو عصر رنسانس برای ساختن آبی اولترامارین از این رنگدانه استفاده میشد که یکی از گرون قیمت ترین رنگدانه های زمان خودش بوده.

تو چین باستان هنرمندا بیشتر طرفدار آبی کبالت بودن و اگه شما به ظرف های قدیمی چینی توجه کنین میبینین که از ترکیب دو رنگ سفید و آبی برای نقاشی روی این رنگ ها استفاده میشد.

 در قرون وسطی هنرمندان برای نقاشی دیوارها و پنجره های کلیسا ها از رنگ آبی استفاده میکردند.

اروپاییان هم برای لباس هاشون از رنگ آبی استفاده میکردند تا اینکه رنگ آبی نیلی که اولین بار در آمریکا ساخته شد دنیای آبی رو ترکوند. آبی نیلی در تمام دنیا طرفدار پیدا کرد ؛ به صورتیکه در قرن نوزدهم این آبی رو از رنگدانه های مصنوعی و طبیعی ساختن و بعضی از کشورها برای لباس نظامی افسرانشون رنگ آبی نیلی رو منشا قرار دادن.

در قرن بیستم از رنگ آبی در شرکت ها و حتی برای لباس های تجاری هم استفاده شد زیرا که آبی یکی از محبوب ترین رنگ ها بود.

از آبی حتی در پرچم کشورهای مختلف و پرچم سازمان ملل متحد و اتحادیه ی اروپا هم استفاده شد.

تو سالهای اخیر در اروپا و آمریکا در مورد رنگ آبی تحقیق همگانی کردن و به این نتیجه رسیدن که اکثر مردم آبی رو رنگ وفاداری؛ اطمینان؛ فاصله و تخیل میدونن و ذهنیتشون نسبت به رنگ آبی کاملا مثبته و حس خوبی از این رنگ میگیرن.

همچنین نظرسنجی ها نشون داد آبی رنگیه که مردها بیشتر از خانم ها باهاش ارتباط برقرار میکنن.

در حال حاضر آبی پرطرفدارترین و محبوب ترین رنگ تو دنیاست پس اگه میخواین واسه بیزنس و برندتون یا حتی لباس فرم پرسنل تون یه رنگ انتخاب کنین آبی بهترین گزینست.

 

دیدگاه ها